Le grand numéro de Chanel

Coco Chanel kdysi prohlásila: „Nejlepší věci na světě jsou zadarmo. Ty druhé nejlepší jsou velmi drahé.“ 

Tenhle citát skvěle vystihuje moji návštěvu jedné z nejkrásnějších výstav, ne-li opravdu té nejkrásnější, kterou jsem měla možnost v Paříži za posledních 10 let vidět. Výstava byla zadarmo, ale vůně, které jsem kvůli výstavě podlehla, byla pekelně drahá. 

Le grand numéro de Chanel se na pouhé 3 týdny zabydlela v Grand Palais Éphémère na konci Martova pole u Eiffelovy věže. Provede vás světem, jak už název připomíná, všech ikonických parfému módního domu Chanel.

O výstavě jsem se dozvěděla se zpožděním a když jsem se pokoušela zarezervovat časové rozmezí mé návštěvy, bylo již vše beznadějně obsazené. Na stránkách byla jen stručná informace: Pokud přijdete na místo, může se stát, že se na výstavu dostanete jako náhradník, za někoho kdo se nedorazil. 

Realita byla taková, že jsem si vystála nejdelší frontu mého života, dvě hodiny v zimě, větru a v lednovém mžení. Chvílemi jsem si říkala, jestli nejsem blázen, jestli mi to opravdu za to stojí. Poslední půlhodina byla krizová, ale když jsem viděla rozesmáté francouzské důchodkyně přede mnou, které vypadaly, že je nic z dvouhodinového čekání nebolí a frontu si užívaly, vyhecovala jsem se a neodešla. Takovou frontu jsem zažila naposledy na české poště. Naštěstí pro mě na konci nečekala otrávená úřednice za přepážkou, ale svět vůní a nádherných usměvavých lidí. To je další poznatek, už ve frontě jsem si všimla, že Chanel lidé jsou dokonalí, nádherní a skvěle oblečení. Zřejmě součástí pohovoru, pokud chcete pracovat chez Chanel, musíte projít i beauty standardy.

Konečně se dostávám na řadu. Na tabletu vyplňuji svoje jméno, email a vstupuji do světa Chanelu.

„Dámy a pánové, vítejte v šapitó Chanel“ vykřikuje uvaděč a a jeho hlas se mísí s tóny trombónu, který hraje hned vedle. Otvorem ve tvaru ikonického parfému No.: 5 projdeme do středu cirkusového šapitó, který je dekorován typickými barvami Chanelu, bílá, černá s akcentem zlaté. V centrální části stanu se na velkých zlatých kartách dočteme o všech milnících historie domu Chanel. Tady začíná okázalá Chanel show. Je jedno jakým směrem se vydáte, Chanel vás postupně provede všemi jednotlivými vůněmi. 

Vcházím do první části a přede mnou se otevírá prostor, který představuje všechny vůně ze základní nabídky takzvané

LES EXCLUSIFS DE CHANEL

Tyto parfémy jsou fragmenty z historie Gabrielle Chanel:

COROMANDER – vůně ambry a kalamandrového dřeva inspirovaná paravany v jejím bytě.

1957 – vůně pižma symbolizující raketový úspěch Chanel ve Spojených státech

LE LION – astrologické znamení Gabrielle. 

BOY – pojmenovaný podle Boye Chapella, milence Gabrielle

BEIGE – uklidňující vůně stejně tak, jako uklidňuje béžová barva, květinová, medová. Útěk z ruchu okolního světa. 

GARDÉNIA – Jako když přivoníte ke kytici bílých květů. Jasmín, pomeranč a kamélie – květina, která se stala symbolem Chanelu.

LA PAUSA – pojmenovaná podle vily na Azurovém pobřeží, kam si Gabrielle jezdila odpočinout…

V kolekci nechybí ani nejznámější No.: 5, ale tomuto parfému se budeme věnovat později.

Po tom co si přivoníte ke každému z nich, vám určitě některé z nich utkví v paměti. Na konci vás čeká dlouhý pult nebo snad „parfémový bar“, kde se vám osobně bude věnovat zaměstnanec Chanelu a jeho první větou bude: „Která vůně vás nejvíce oslovila?“ Následuje velmi přátelský rozhovor, kde se dozvíte, jaké ingredience obsahuje vůně, která se vám líbí, jak vzniklo jméno parfému, ke kterému období života Gabrielle se pojí, ale také jak si správně přivonět k parfému. Papírek se k nosu přikládá maximálně na vzdálenost pěti centimetrů. Zavřít oči a lehce pootevřít ústa. 

Při vstupu na výstavu dostanete tmavě modrý booklet s jednotlivými kapsami a teď tedy chápu, že postupně si ho zaplním jednotlivými, vůněmi, které se mi líbí. Mě oslovila nejvíce Gardenia, Beige a 1957.

Přesouváme se, v další části objevíme parfém MADEMOISELLE, kdo by neznal ikonickou reklamu s Keirou Knightley. Tří a půl minutový spot po kterém kadeřníci po celém světě museli donekonečna stříhat rozevlátá mikáda. Po průchodu růžovou chodbou s křišťálovými lustry se dostaneme do části, kde si můžeme prohlédnout kostýmy a objekty z natáčení.

Nádhernou béžovou kombinézu a helmu ve které se Keira prohání na motorce vylidněnou Paříží. Tady dostanete lekci jak být správnou Mademoiselle, elegantní, sebevědomou, tajemnou a nedostižnou. Při odchodu procházíte opět růžovou chodbou popsanou vzkazy a telefonními čísly, na která se dá zavolat z telefonů rozmístěných okolo.

Teď je čas se podívat se do části výstavy věnované parfémové ikoně, kterou snad znají všechny ženy na světě. Parfém s číslem 5. Snad žádný z parfémů neměl tolik žen, které mu oficiálně propůjčili svou tvář: 

Marylin Monroe 1937 a její prohlášení, že do postele si neobléká nic, než pár kapek No.:5, Catherine Deneuve v roce 1957, Nicole Kidman v roce 2004, a ke stému výročí módního domu Chanel se stala tváří No.: 5 Marion Cotillard.

Vcházíme do rozlehlého prostoru ve tvaru kaple, na jejímž stropu se promítá videomaping složený z ikonického tvaru flakónu, ingrediencí, tváře Gabrielle a jednotlivých ambasadorek.

V další části je k vidění původní tvar flakónu a krátká animace která vás provede jednotlivými roky a změnami tvaru lahvičky. Největší rozdíl je ve víčku parfému, původní byl drobný, v současné variantě je mnohem výraznější. Etiketa zůstala po celých 86 let stejná, neuvěřitelné. Dále se dostáváme k nejzajímavější části části NO.:5, tady se vám bude věnovat jedna z žen, kterých je na celém světě jen 6, věnuje se metodě zvané „Baudruchage“ [bodrušáž]. Jednoslovný český překlad neexistuje. Soubor několika úkonů v přesně daném pořadí, které slouží k zapečetění jednotlivých parfémů. Jedná se o čistě ruční práci, pro kterou je vybraná adeptka a vyškolena jinou ženou „Bodrušážistkou“, nejčastěji tou, která odchází do důchodu. 

Původní vzhled prvního No.:5

Na flakon s vůní se nanese průhledná membrána, která je předem namočená ve vodě, aby získala potřebnou měkkost, z dálky působí jako plastový sáček, ale jedná se o čistěpřírodní materiál. Poté se obtočí hrdlo flakónu hedvábnou nití, jak jinak než v černé barvě. Zbytek membrány se odřízne a na skrytí uzlíku po svázání nití se nanese přírodní vosk a vytlačí pečeť s ikonickým symbolem Coco Chanel – dvě CC. 

Tato pečeť je symbolem, že parfém, který se vám dostal do ruky nebyl ještě nikdy otevřen a vy jste první, kdo si k němu přivoní. Závěr části No.:5 se věnuje dvou nejznámějším ingrediencím tohoto parfému: májové růži a jasmínu, obě sklízené na jihu Francie ve městě Grasse, hlavním městě parfémů, jehož příznivé klima je proslulé pěstováním všemožných květin, které se používají jako přísady do parfémů po celém světě. Chanel má v Grasse své vlastní plantáže májových růží a jasmínu. K výrobě jednoho litru parfému je zapotřebí jedné tuny okvětních lístků a jeho výroba trvá přibližně 6 měsíců. V Grasse žijí odborníci takzvaní NOS, kteří po náročném 7 letém studiu dokáží rozeznat až 2000 různých vůní. Nesmí kouřit, pít alkohol, jíst kořeněná jídla, aby si nepoškodili vyškolené čichové buňky.

Jednotlivé informace hltám jedním dechem a moje čichové buňky jsou v ráji, veškerá sdělení jsou připravena tak poutavě, že si až po dvou hodinách uvědomuji, že už jsem tady celou věčnost a ještě mi stále chybí sekce parfému CHANCE a BLEU. Celá výstava má skvěle zorganizovaný průchod jednotlivých návštěvníků, takže nikde nevzniká dav nebo tlačenice, maximálně si chvilku počkáte před sekcí, než se uvolní místo. 

V části věnované parfému CHANCE se dostanete do zákulisí kasina. A jak hlásá sama identita parfému: Chance je nepředvídatelná a neustále v pohybu, vtáhne vás do svého víru štěstí a fantazie. Hned u vchodu vyinkasujete žetony a můžete jít hrát. Je libo ruletu? Kolo štěstí? Vybíráte si tématicky z bílé nebo černé, pokládám své žetony na černou a…smůla, ručička kola štěstí se zastavuje na bílém políčku. Nevadí, mojí Chance jistí druhý žeton a a tentokrát už ručička stojí na černé, následuje blahopřání a já si jdu vyměnit vyhraný žeton za vzorek parfému Chance a textilní samolepku ve tvaru parfému. „Naskytla se šance a já jsem ji využila.“ Mademoiselle Chanel

Poslední částí, která mi ještě chybí je část věnovaná parfému BLEU (francouzsky modrá barva). Parfém, který Chanel stvořil pro muže v roce 2010 je třetím parfémem po Allure (2004) a Égoïste (1990). BLEU se stal v roce svého uvedení jedním z nejprodávanějších mužských parfémů a během Vánoc v USA se stal 2. nejoblíbenější vůní v Británii. V roce 2021 v průzkumu mezi Francouzi je stále druhou nejoblíbenější pánskou vůní. 

Část BLEU je navržena jako jedna velká kulisa nočního města. Vaše oči si rychle zvyknou na přítmí a procházíte jednotlivými mrakodrapy. Jako kulisa hraje elektronická hudba a po chvíli pochopím, že pokud budu mačkat jednotlivá tlačítka, která jsou součástí expozice, budu ovládat i osvětlení jednotlivých domů a hudbu, která tady hraje. Super! S několika dalšími návštěvníky tak vytváříme světelnou show a hudební set. Na konci nás opět čeká přivonění a rozhovor o složení a historii BLEU. 

Koukám na hodinky a zjištuji, že jsem tady už skoro tři hodiny. Čeká mě poslední část – boutique Chanelu. 

Jsem na vážkách, zda si nekoupit další Chanel do sbírky, ale v tu chvíli objevuji něco o čem jsem neměla vůbec ponětí, že existuje. Řada Les Eaux de CHANEL, jestli Les Exclusiv popisuji milníky života Gabrielle, tak kolekce Les Eaux je inspirovaná destinacemi, které si Gabrielle za svého života oblíbila. Paris, Dauville, Biarritz, Benátky, Edinburgh a Riviera. Nemůžu se rozhodnout Biarritz i Riviera jsou mými favority, stejně jako Coco miluji i obě místa. Nakonec si na každou ruku stříkám jeden z nich a uvidíme který z nich mi bude vonět večer. 

Odcházím, omámená vůněmi a přítomností nádherných usměvavých lidí, jako dárek na rozloučenou dostávám tote bag s logem výstavy a pokud tahle výstava měla sloužit k propagaci značky Chanel, tak u mě se jim to povedlo na 110%. 

Le grand numéro de Chanel je nezapomenutelná výstava a nezbývá než doufat, že ji Chanel v budoucnosti znovu zopakuje.  

Ps: o 4 dny později si na Champs Elyssés kupuji svoji první Les Eaux Paris – Riviera a už teď vím, že to bude moje vůně na pěkně dlouho.

Napsat komentář